V roku 2001 bol schválený územný plán obce, ktorý počítal s vybudovaním jednej cesty, ktorá by bola paralelná s hlavnou cestou I/63 odviedla by dopravu z priemyselnej zóny mimo zastavané časti obce. V roku 2009 bola navrhovaná cesta predĺžená až na Jazernú ulicu a vytvorila by vlastne obchvat obce. Čas plynul, obec sa rozrastala, jednotlivé lokality sa postupne zapĺňali výstavbou, akurát z plánovanej dôležitej komunikácie za 20 rokov nevznikol ani jeden meter. Čas a prax ukázali, že ak sa má obec ďalej rozvíjať, tak je nutné dobudovať dopravnú kostru, ktorej základ tvorí práve tento obchvat. Na obci sme nezaháľali a pustili sa do práce. Po takmer 2 rokoch príprav, rokovaní, projekčných prác a vybavovania súhlasov, sme dosiahli prvý míľnik. Obec disponuje všetkými súhlasnými stanoviskami pre vybudovanie „Turbo okružnej križovatky“, ktorá je základom obchvatu a je už aj podaná žiadosť o vydanie územného rozhodnutia. Je pred nami ešte veľa práce, ale základ bol položený a o niekoľko rokov môže byť 1. časť obchvatu obce (Hlavná – Železničná) realitou.
Prinášame vám základné technické údaje o obchvate a ako to bude možno už o pár rokov vyzerať si môžete pozrieť vo videu.
- obec Rovinka pripravuje kompletný dopravný obchvat obce, ktorého hlavnou úlohou je výrazným spôsobom zlepšiť nielen existujúcu neúnosnú dopravnú situáciu v obci, ale jeho kapacitné dimenzie zohľadňujú aj jej prípadné rozšírenie,
- šírkové parametre daného riešenia komunikácie je definovaná ako miestna obslužná cesta (kat. MO 9,0/30 F. TR. MO2); jej šírkové zloženie je nasledovné:
- vodiaci pás s vodiacou čiarou 0,50 m
- jazdný pruh 3,50 m
- jazdný pruh 3,50 m
- vodiaci pás s vodiacou čiarou 0,50 m
- šírka pásu zelene 2,10 m
- šírka cyklistickej cesty 3,00 m
- odstupový [deliaci pás] 0,40 m
- šírka chodníka 2,00 m
- celková šírka dopravného koridoru je 15,5 m, z toho je celková „čistá šírka cesty“ 8,0 m.
- obchvat obce je navrhovaný v dvoch etapách:
- I. ETAPA (prepojenie – novonavrhovaná okružná križovatka pri vjazde do obce so Železničnou ulicou):
- súčasťou I. etapy je najdožitejší bod celého obchvatu v podobe okružnej križovatky pri vjazde do obce Rovinka, ktorá jej svojou dimenziou uspôsobená na odklon značného tranzitu dopravy a odbremenenie komunikácie I/63 (Hlavná ulica). Jedná sa o jednu z najväčších kruhových križovatiek v Bratislavskom samosprávnom kraji, ktorej úlohou nie je len odklon, ale aj zrýchlenie dopravy (priemer križovatky je 55,45 m),
- obec k danej kruhovej križovatke disponujeme všetkými kladnými stanoviskami,
- dôležitým bodom danej časti obchvatu je odklonenie tranzitu kompletnej priemyselnej zóny, tak aby boli všetky nákladné vozidlá od križovatky Železničná smerované na obchvat obce,
- podstatným zámerom bude taktiež možnosť duálnej obsluhy v prípade návštevy a obsluhy škôl a škôlok v danej lokalite, to znamená, vodiči budú mať po návšteve daných zariadení možnosť výberu medzi cestou I/63 (Hlavná ulica), alebo pokračovať po Železničnej ulici a využiť nový obchvat obce,
- zámerom je pri aktuálnych zmenách a doplnkoch územného plánu zakomponovať aj dopravné prepojenie priamo z obecných zón v ktorých sú situované školy a škôlky do dopravnej siete, tak aby sme prepojili existujúcu Rovnú ulicu s I. etapou obchvatu,
- etapa je v aktuálnom povoľovacom procese (územné rozhodnutie),
- celková dĺžka I. etapy je 1,90 km.
- II. ETAPA (prepojenie – Železničná ulica novonavrhovaná križovatka s Jazernou ulicou):
- súčasťou II. etapy je dopravné prepojenie Železničnej ulice a Jazernej ulice, ako kontinuálne pokračovanie a priame prepojenie s I. etapou obchvatu obce,
- zámerom je dobudovanie absentujúcej dopravnej infraštruktúry, ktorá ponúkne obyvateľom všetkých okolitých zón, najmä na Jazernej ulici možnosť výberu a tým aj rýchlejšej a plynulejšej dopravy smerom z a do danej zóny,
- súčasťou II. etapy obchvatu bude taktiež rozšírenie existujúcej časti Jazernej ulice (mimo zastavanej štruktúry obce) na šírkové parametre, ktoré budú korešpondovať s platným územným plánom obce Rovinka – na parametre C2 – kat. MOK 7,5/40 celková šírka dopravného koridoru je: 14,0 m (teda 3,00 m cyklistická cesta; pás zelene 2,50 m; 2 x jazdný pruh 3,25 m; chodník 2,00 m),
- celková dĺžka II. etapy je 1,05 km.
- súčasťou daného obchvatu je plnohodnotná cyklistická cesta (3,00 m), ktorej zámerom je zatraktívniť samotný pohyb v obci ako aj jej prepojenie na existujúcu cyklistickú cestu, ktorá je situovaná na hrádzi,
- navrhovaná okružná križovatka (pri vstupe do obce) svojou technickou špecifikáciou je dostatočne dimenzovaná, nie len na aktuálnu dopravnú záťaž, ale aj na prípadné vhodné doplnenie územného plánu obce,
- najdôležitejším bodom dopravného obchvatu obce je vytvorenie paralelnej komunikácie k existujúcej ceste I/63 (Hlavná ulica), ktorá ponúkne odľahčenie aktuálnej preplnenej komunikácie a možnosti voľby komunikácie k presunu po obci a skrátenie čakacích intervalov pri pripojení na hlavné dopravné ťahy obce.
- I. ETAPA (prepojenie – novonavrhovaná okružná križovatka pri vjazde do obce so Železničnou ulicou):
Last modified: 29. apríla 2025